Sunday, October 19, 2008

::~apa itu cinta~::

emm..semalam aku de dapat stu blog ni..bila aku bca, mula2 rsa cam nak muntah..aku xpham nape dia guna bhsa kedah yg ksar camtu..dh tu cerpen yg aku bca tu disiarkan kt utusan malaysia plak tu..dlam otak aku, aku pk, mcm mna la agknya cerpen ni boleh tersiar..aku gagahi jgk diri aku untuk aku bca cerpen tu...last2 kali, brula aku pham, apa yg cuba disampaikan oleh penulis..cra dia cam selamba tp ckup dgn mkna..dia tnya apa itu cinta..dia discuss certa n pemahaman ni dri dua contexts..stu, org2 tua yg umor 60 thun tu..yg duduk kt kampung2 n stu lgi, kapel yg muda, yg "kunun"nya tengah hangat bercinta..apa itu cinta????

obviously, org tua kt kampung tu xtau apa itu cinta..n org yg muda, siap berbhasa2 bunga lg nk definasikan apa itu cinta..tp kenyataannya, yg aku pham la..sbnrnya cinta tu xblh nk explain pun ngan words..kita xdapat nk cri the exact words to describe cinta..camtu jgkla klu nk srh aku describe cinta...aku pun xtau aku nk jwab apa..jwapan yg mgkn terkeluar dri mulut aku..mgkn cam sayang..pengorbanan..camtu2 la..

tp bila aku dh bca cerpen tu..aku ca rsa ada definisi bru yg aku boleh ckap psal cinta..ni dlam context, aku ngan azrol la kan..

cinta bagi aku:

1. bila, kita dh janji utk g dating..kunun nk jmpa kul 9..tp psagan kta dh lwat 30mnt..kta pulak terpaksa tggu dkt stesen bas yg penuh ngan habuk2 n asap2 bas..pstu, ada je budak2 muda lain yg mcm ada potensi nk rogol n curi kta..dlam hati kita, dh kluar sumpah seranah dkt psagan kta..npe xdtg2 lg..kta hnya tau msa tu kta mrah..tp kta xsdar sbnrya, msa tu kta bmbg..kot2 le pape terjdi pd psagn kta..n bla psgan kita ckap.."bby, abg dh smpi"..kta pun rncg, nmpak2 je muka dia, kta kna mrah..kna pesan lain kali..punctual skit..tp, kenyataan nya bila nmpak je muka dia..kta xjd nk mrah..kta dh happy..sbb dia dh ada dpan mta..n dia selamat..astu plak, dia pgg tgn kta..n tgk mta kta..smbil ckap.."bby...abg sorry sgt2..bas ni lwat..astu berhenti bnyak2 tmpat..sbb tu lmbt..lain kali, abg xkn bt bby tggu lg"..n bila kta dgr ayt2 ni..kta pun xjd nk mrah..sbb kta tau..dia mmg ikhlas ckap mc tu..mcm mna dia nk control bas tu spya gerak lebih lju or lebih cepat..kalu kta rsau..dia msti lg rsau..mst dia ats bas tu asyik tgk jam je..n bg aku, itu pun consider cinta jgk..itu cinta bg aku..xkra smada kta sdar ke x..tp perbuatan tu mmg cnta..

n..nant aku smbg lg tau..ada bnyak lg..aku rsa itu cinta bg aku..

No comments: